Hoppträning

Publicerad 2013-10-06 21:44:23 i Mango, Zydansie,

Välbehövlig hoppträning igår alltså.
Brukar vara i ridhuset nästan varje helg då jag har fri tid på kvällarna och ridhuset nästan alltid är ledigt. Denna lördag hade jag som vanligt bokat ridhuset och med hjälp av Stella ridit över med hästarna dit, dock hade dagens ridhusbesök en plan för träning inför söndagens lilla clear roundhoppning vi anmält oss till.

Det hela började med att Stella hörde av sig mig för ett tag sedan och frågade om hon skulle kunna få låna Zydansie för en clear round hoppning på ridskolan och tyckte självklart att det var en bra idé och hade inga planer på att vara med själv då jag inte hoppat själv på så länge.

Men bara ett par dagar senare pratade jag med min goda vän Mia och bestämde att ja skulle vara hästvakt till hennes häst Mango och att han då skulle stå hos mig över denna helg och vidare en vecka. Hon övertygade även mig att anmäla mig och Mango till hoppning XP

 

Så var det ju bara den lilla detaljen att jag bara ridit barbacka på Mango tidigare och typ endast örnat runt i skogen eller tagit ett kortare dressyrpass på ängen. Har väl tagit mig över lite naturhinder men ingen seriöst hoppning och helt plötsligt är jag anmäld i 60cm och 80-90cm med denne häst XP hehe

Så träning kändes nödvändig.

Även Stella behövde hoppträning då hon hoppat Zydan endast tre-fyra gånger innan och hon kände att hon behövde rida ihop sig mer innan en ”tävling”. Och då även få lite banhoppningsträning innan.

Så hoppträning blev det.
En knackig träning men efter ett par språng började jag förstå vad Mango var van vid och hur jag skulle rida för att han skulle förstå vad jag begärde av honom.
Stella och Zydansie hade en lite knackig start dom med och jag tror tävlingsnerver hade ett starkt grepp om Stella men dom löste det bra.

Vi avslutade det hela med en liten banhoppning på hinder som låg mellan 80-100cm
Hästarna kämpade på bra men tror ryttarna inte var helt på hugget XP hehe lite små missar och ett par bommar som flög men när vi rättade till oss själva fick vi bra hopp och en trevlig avslutning med bägge hästarna =D

Underbar bild på Zydan som ja lånat från Stellas blogg
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela