Jobb i regnet

Publicerad 2013-10-29 23:22:00 i Fresa, Haghäng, Zydansie,

Även om regnet stod som spön i backen och att de tjocka molnen täckte himlen och allt bara var mörkt och trist i måndags åkte jag ut till mina hästar efter jobbet med en plan på lite jobb från marken.

Samt att de stod helt nakna och med lite jobb var planen att få upp värmen i deras kroppar för att sedan stå i ligghallen och torka innan ett lite regntäcke skulle få skydda dom resten av natten.

 

Jag började med fresa då jag vet att hon torkar långsammast. Hade repgrimma och 8m linan och värmde upp medden lilla ”dansen” där jag rider henne från marken och med hjälp av rump och bogförflyttningar fick henne att byta sida om mig samtidigt som vi hela tiden rörde oss framåt.

Gjorde övningen i både skritt och trav för att mjuka upp och släppa på lite stelheter efter ett par timmar i regnet.
Vi gjorde även lite volt arbete och tog lite blandade gångarter och även bytte av voltvarv i de olika gångarterna. Fresa var verkligen på hugget även om regnet piskade ner.
Hon lyssnade fint och vi gick sen upp till ligghallen där jag ställde henne med en fleece och sin kraft tillsammans med Cereza.

Zydan och jag gick sedan ner påklädda med repgrimma och 8m linan för lite jobb.
Gjorde samma övningar men fick ta igenom dom lite mer och hela tiden försöka få fokus och lugnhet i henne då hon sprätte iväg i tid och otid.

 

Men inte jätte konstigt. Från det att jag rasade av när vi möte älgen föra måndagen har damerna stått. Stellas far hade jobbat zyd lite en dag i helgen som tur e =)

Dock hade vi ganska mycket diskussioner förra helgen med hennes humör som skiftade från nöjd och glad till riktigt pissig attityd på mindre än en sekund och sen bli stående så pass länge har inte varit bra för hennes huvud.
Men nu är min kropp fit for fight igen och det är dags att vi hittar tillbaka, och det ska bli kul med alla inspiration som flödar i kroppen just nu.

Efter lite voltarbete och jobb med ”dansen” började hon komma ner på jorden igen och vi avslutade när lugnet fans sig till rätta i kroppen. Hon fick gå upp i ligghallen för lite kraft och torkning.

Satt själv i halmen en långstund och torkade samt lyssnade på deras mummsande <3
Hur mysigt som helst. Sen blev det regntäcke på för damerna och hemgång för mig

 

Idag har jag varit på jobbet hela dagen och bara varit ute en gång ikväll för att plocka på ”natt täckena” då Stella hade dom.

Även hon med en massa go i kroppen att få jobba lite med damerna. Hon bad om att få ha dom idag och självklart fick hon det.
Dom hade jobbat lite i lina idag igen och de hade gott bra fick jag höra.
Mer om hennes pass kanske kommer på hennes blogg om ni är intresserade ;)
http://wecandoittogether.blogg.se/

 

 

 

Nu tar jag natt med plan på verkning för Fresa och Zyd innan jobbet imorgon. Får se vad som hinns med utöver det dock.

Natti natt

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela