Lite lagom arg häst

Publicerad 2013-10-21 00:21:00 i Fresa, Zydansie,

Kom hem vid tre imorse efter en väldigt trevlig kväll hos Micke med god middag och datorhäng där vi gick igenom alla foton från senaste fotningen, och sedan bläddrade vi igenom en massa bilder från högstadiet XP hehe roliga minnen kom tillbaka och vi märkte inte att klockan tickade på.

Men gjorde inget att det blev sent skulle ju ha sovmorgon idag…. trodde ja, vaknade av min mobil som ringde och det var från jobbet. En kollega hade insjuknat så fick hoppa in för henne.
Det blev bara ett par timmars jobb men väldigt låååånga timmar :P

Väl från jobbet blev det ett snabbt stopp hemma för lite mat och då märkte jag hur trött ja var, men bara att ladda om då jag bokat ridhuset och planerat lite dressyr med Zydan och även ett markpass med Fresa.

Rullade ut till stallet och ställde upp hästarna i ligghallen så de fick äta sin kraft.
Jag vände ryggen en sekund för att låsa boden och hör hur det smäller i ligghallen! Springer dit och ser hur Zydan står och matar spark efter spark mot Fresa som försöker komma undan. När Fresa väl lyckades komma undan sprang Zydan runt och löjlade sig om det var hon som precis fått spö >:(  arg blev jag.

 

Så här fula sår fick Fresa i pannan när hon dunkat in i vägen vid attacken

 

Hade inte någon lust att sitta upp på Zydan längre då ilskan kokade i mig efter hennes hemska uppförande. Så red över till ridhuset på Fresa och hade Zydan som handhäst.
Vet inte om hon gått som handhäst förut då hon hade svårt att hamna rätt och krånglade en hel del i repet + att hennes dåliga humör verkade förstärka det hela.

Hon fortsatte sura och hotade både Fresa och Cereza med både sparkar och bett genom nästan hela ritten.
Väl borta från trånga stigar och träd fick jag nog av hennes bitchighet och slängde mig av Fresa och satte Zydan i rörelse, flytta bog, flytta rumpa, backa, runt och runt tills hon bytte attityd och började coola ner. Dock hade vi nu skrämt bort Fresa och Cereza så blev att gå ut i mörkret igen och leta häst.

Dom stod lite längre bort från vägen lite skrämda av situationen och ville inte gärna att ja skulle komma nära med Zydan =/ suck
Band Zyd i ett träd, hämtade Fresa och kunde äntligen fortsätta vår promenad sista biten till ridhuset. I samlad grupp började Zydan bitcha igen och jag satte henne i rörelse framför mig igen med förflyttningar för att få henne att aktivera både kropp och huvud igen istället för att hålla på och sura.

Väl i ridhuset var både jag och Zyd svett men jobbet hade lönat sig och hon var mycket trevligare att handskas med.

Stella och hennes far var redan där och de hjälpte mig att byga upp en korall i ridhuset så jag kunde jobba damerna lite löst idag då ridning inte längre stod på schemat och kände att ja måste göra något för att komma in i Zydans huvud, samt att ja vet att Fresa gillar att jobbas löst =)

Började med Fresa och väl inne i korallen följde hon fint helt löst och lyssnade på minsta lilla. Dock la hon sig åt det latare hållet och ville inte riktigt bjuda på någon egen energi men jag är super nöjd över henne.
Efter att ha kollat av gångarter, gundförflyttningarna på spåret och vändningar tog jag henne närmare och började lite ridning från marken.
Vi körde dansen ett par gånger och jag märkte att hon blivit lite ojämn i sidorna igen, men inte så konstigt då vi inte jobbat löst sen typ förra hösten så lite träning så kommer det nog tillbaka. Nästa gång ska jag inte stänga in oss i en korall heller utan nyttja hela ridhuset, det brukar göra henne gladare och mer positiv till arbete.

Byte sedan till Zydan och kollade först av vart jag hade henne men hon kunde inte bry sig mindre om mig utan skulle bara till sin flock så satte lite fart under hennes fötter. Hon började ha ett öra och lite koll på mig men valde ändå att bara stress springa utan att ens försöka förstå.
Ena sidan av volten var hon trygg i och den andra väldigt stressad så började arbetet med att få henne att förstå att det "stressade" området var tryggt och behagligt då hon bara fick gå ner i gångart i detta område och gå upp i högre eller hålla samma gångart i det "trygga" området. Svårt att förklara men hon började förstå och nu kunde vi börja jobba med kontakten innåt.
Började då ta hennes plats och började få vad ja söte mer och mer. Efter ännu lite mer jobb började hon förstå att det var kontakt jag sökte och kom då in till mig ett par gånger på kommando

Byte då öga, det vill säga sida, och det var en helt annan häst. Men tyvärr inte till det bättre utan ännu mer utåtriktad och skulle bara ha koll på flocken. Det krävdes en hel del platstagande och tydliga direktiv innan hon ens försökte, men efter varje lyckat försök från hennes sida var allt som bortblåst och hon började springa runt med huvudet högt och vänt utåt igen.

Till slut fick jag ett öra på mig som även om huvudet var vänt utåt, togs örar aldrig ifrån mig och vi började få kontakt. Hon avslutade passet på ett väldigt bra sett och jag är nöjd över henne.
Var precis vad hon behövde då hennes osäkerhet gör henne så pass stressad att hon blir okontaktbar och med denna träning började hon söka kontakt vid ett jobbigt läge istället för att bara springa iväg.

Blir att bygga korall snart igen och se vad som fastnat och vad vi behöver öva in mer. Med denna träning kan vi bygga en kommunikation som kan underlätta vid jobbiga situationer där hennes instinkter nu säger: Titta inte! Lyssna inte! Spring bara spring!
Detta behöver ändras.

Hemvägen gick bra och även om hon höll på att sura ihop igen fick jag henne att kliva förbi dom känslorna och lyssna på mig istället.

 

Mycket nöjd över träningen och resultaten =) Speciellt med tanke på det arga start vi hade

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela