Det som göms i snö....

Publicerad 2014-02-15 17:22:00 i Cereza, Fresa, Lord,

I torsdag var jag ut två gånger hos mina älskade hästar, en på morgonen innan jobbet och en efter. Min plan var ju att jobba lite med Cereza men mina planer ändrades snabbt när jag kom efter jobbet.
Fresa var stel och haltade på vänsterbak men ändå vilig att röra på sig. Ingen svullnad eller värme och svårt att se om det satt högt eller lågt.

Var ett träd som ramlat över foderbordsplattan och är rädd hon antingen fått det över sig eller i och med att det har rasat har hon fått panik och gått omkull på cementplattan när de stått där och ätit i godan ro.

Gav dom kraft och alla åt med god aptit men när Fresa ätit upp gick hon långt in i ligghallen och la sig utmattad. Magen lät och var igång som vanligt men hon var helt slut och bara låg orörlig.
Tog tempen och såg att hon åk på en febertopp.

Ringde veterinär för att rådfråga lite då jag var rädd för en infektion i käken som gjort henne så dålig. Men efter att undersökt käken både utanpå och in ifrån kunde jag konstatera att allt såg ut och kändes som det skulle. Vi diskuterade ett tag och kunde räkna bort sjukdom efter sjukdom, som t.ex kolik mm.
Men ingen blev någe klokare på hennes tillstånd. Fick rådet att åka hem och sova för att sedan åka tillbaka på morgonen och tempa igen, hade Fresa då blivit värre skulle hon komma ut.

Jag slängde på henne ett täcke ifall hon skulle bli liggande så hon inte skulle bli nedkyld och åkte hem.

Nästa morgon jobbade jag redan från klockan sju men min far åkte ut och tempa och hon låg på gränsen till feber men var uppe och gick (dock fortfarande stelt och lite små halt utan några svullnader eller värme) och hade god aptit. Men innan pappa åkte hem gick hon in i ligghallen och la sig som kvällen innan.

Jag åkte ut vid lunch och hon var helt utan feber men fortfarande lite halt =/

Hade dock ingen tid att fixa mer med mina damer då vi skulle lasta in Cereza och Lord för en resa hem till Stockholm.

 

Allt gick jätte bra från lastningen till det att vi kommit fram och de fick komma ut i sin hage igen. De knatade direkt upp till höbalen och vi klappade lite på dom och rullade hemåt igen.
Zaba och Wilmer kom hem senare på kvällen och Cereza hade sprungit fram och gnäggat högt mot sin far när han klev in i hagen, även Lord välkomnade honom varmt =) härlig liten familj de där.

Mia hade varit ute hos mina damer under tiden vi var i Stockholm och tempat Fresa och hon höll sin normaltemp även då, mycket skönt att höra=)
Nu kändes det som om jag kunde lugna ner mig helt gällande hennes tillstånd.

Sen blev det faktiskt lite umgänge med ett par kompisar när jag kom hem.
Ut en sväng på detta års alla hjärtans dag till ära ;)
Mycket trevlig kväll.

 

Idag åkte jag ut till hagen och började mocka av foderplattan, är ju en stor gjuten cementplatta som jag har tjejernas foderbord på. De brukar vara rätt renliga av sig på denna platta och inte alls mycket att mocka vanligtvis men efter vinterns snö har de visst trott att det var bar mark de gått på och bajsat lite varstans.
Och det som göms i snö kommer fram i tö :P

Mockade halva plattan med Stellas hjälp och ska ta resten en annan dag och hoppas mina damer inser att plattan ännu en gång återgått till en ”icke bajs zon” :P

Trädet som ramlat för ett par dagar sen ligger också kvar då jag behöver få ut fyrhjulingen för att dra bort det men det ligger som tur var inte i vägen så med den är det inge brådska utan den får ligga där ett tag till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela