Tävlingsdagen

Publicerad 2014-02-02 23:00:00 i Fresa, Mango, Zydansie,

Dagen idag började med att åka ut till hage tillsammans med Stella.
+grader och regn =/ inget som piggade upp precis men idag var det tävling och bara att sätta fart.

Vi gav tjejerna lite mat och tvättade ur Fresas svans som ska vara vit, men nu mer är brun/grå då jag inte hållit efter den då det var lerperiod.
Lite vitare vart den och vi fixade det sista innan vårt följetåg kom. Mias dotter med Mango och en tjej till från det stallet skulle också vara med idag och de skulle rida över tillsammans.

Väl framme red jag och Stella hem till mig för att sadla och tränsa på damerna. Äntligen slutade det regna =)
Dock hade jag problem att få ordning på sadlar och sadelgjordar då Jag bara använt en hoppsadel nu ett tag men idag behövdes två och den andra var inte utprovad och det blev fel längd på sadelgjordarna osv.

Väl fått på hästarna sitt blev det brott för oss. Slängde på oss våra grejer, hoppade upp och travade så snabbt vi kunde i halkan bort till ridhuset där vår grupp redan gått in.

Kom in i ridhuset och red fram på redan varma hästar ;)

 

Satt nu alltså på Fresa och det var 70cm på banan. Fresa tyckte det var super kul och få vara med o leka igen och det sprudlade av energi om hela hästen.

När det blev min tur att hoppa fram på hinder nr 1,2 och 3 kändes hon mjuk och ovanligt lugn för att varit ren dynamit en stund tidigare. Sen kom startsignal och hästen exploderade hehe känslan var den i alla fall men hade rätt bra koll ändå :P

Hon susade fram genom banan och tog hindren med lätthet =)

Stella hoppade även denna klass men med Zydansie och det gick superbra. Vägran på ett hinder som man hoppade mot läktaren, och alla som känner Zydan vet att läktaren är ett farligt påhitt med läskigt folk på XP

Men hon tog sig över och avslutade rundan fint. Mer tänker jag inte skriva mer om hennes ritt utan är ni nyfikna så får ni gå in på Stellas blogg och läsa mer ;)

Lite snabbt ska jag berätta att även Mias dotter Elise var med i 70klassen med Mango och de hade en fin runda även om Mango totalt vägrade gå över sista hindret =/ trist med en sådan avslutning men nu lite mer träning och så påt igen nästa gång.

 
Tog hem hela 70cm klassen med våran ritt och fick med oss både rosett och pokal =D
Men Fresa tyckte nog att ärevarvet var det roligaste ändå, full fräs och lyckorusk genom hela kroppen haha
Bedömningen på denna första del av seriehoppningen var stilbedömning, är dock inte anmäld till serien med Fresa då vi har planerat att kunna gå 90cm nästa gång och då inte ville låsa henne på 70cm.

 

Byte sedan häst och hoppade upp på Zydan då det nu var dags för 80-90cm klassen.

Red fram lite snabbt då hon redan var uppvärm och framhoppad. Mycket kraft kvar i damen men vet inte riktigt vad jag höll på med. Hela bålpartiet säckade ihop och blev väldigt framåtlutad genom hela ritten, fy på mig.
Men väl med startsignal och allt fick vi ett fint flyt och hon var med hela banan runt =)

Mia hoppade denna klass också och de var så duktiga. Mia hoppade med hjärtat i halsgropen hela rundan runt, hon var sjukt nervös och är lagom rädd för höjden men utmanar ändå sig själv för ”det ska tusan mig gå” hehe ”någon gång ska jag väl lära mig att hoppa utan att vara rädd igen”

Gillar Mias drivkraft och tror hon snart är där hon vill vara igen.
Dock så var inte Mango helt hundra på det sista hindret här heller, det var en oxer med silverfärgade bommar. Usch sa han och vägrade ut sig även denna klass.

Så himla trist med sista hindret och allt =/ men de tog sig över åtminstone, nu blir det att träna silverhinder innan det är dags för omgång 2 av serien ;)

Stilbedömning även denna klass och jag lyckades ta hem även denna klass så Zydan fick med sig en rosett och en pokal med sig hem hon med.
Zydan är jag med i serien och tävlar så nu ska vi bara fortsätta  i samma stil, ne men i alla fall fortsätta ha samma flyt och sammarbete i vår hoppning =)

 
 Mina duktiga tjejer <3

 

Blev en väldigt lugn tur hemåt igen med väldigt nöjda och småtrötta hästar. Tar mycket på dom att tävla även om det inte är någon större tävling eller så, men med allt folk och hästar runtomkring och all nervositet som flyger runt i luften är det klart att även hästarna blir lite extra uttömda på energi. Inte bara fysiskt utan även psykiskt.

 

 

Stellas vän Viktoria filmade mig och mina damer =) Så här kommer de

Ett stort tack till henne

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela