Vattenskräck

Publicerad 2014-02-08 20:08:00 i Fresa, Zydansie,

Idag var det planerat en långtur med Stella.
Vi åkte ut till damerna och började med lite kraft och pyssel med dom innan vi gav oss iväg.
 
Ganska snart hamnade jag i en diskussion med Zydansie. Vi gick på en väg där vatten från ett större dike rann under, eller nu när snön smällt och vatten nivån ligger högt, forsade under.
 
Detta var fruktansvärt läskigt och Zydan skulle springa över i ren panik och något stopp gick inte att lyssna på.
Hoppade av och jobbade från marken. Ingen respons på ett bra tag då hon var helt uppe i rymden och det fanns ingen respons med något jag bad om utan höll på att bli översprungen.
 
Inget roligt alls men fick litet framsteg och fick henne att gå på volt runt med precis över allt forsande vatten utan att hon klev över mig,  utan gick på eget spår även om det forsande vattnet fortfarande skrämde henne fruktansvärt.
 
Klev upp till Fresa och Stella som stod och väntade på mig och vi red vidare.
Diskussionen hade gett bättre resultat än jag märkt när vi gick ifrån just den övergången men det märkte jag senare när vi var tvungna att gå över fler forsande diken.
 
När vi ridit igenom halva skogen stannade vi till vid en "rastplats", band upp hästarna och satte oss och tog en fika.
 
Mycket mysigt. Även hästarna fick äpple och morötter att tugga på ;-)
 
När vi väl gick vidare var det som om den lilla rasten gett hästarna ny energi och de trippade runt och taktade om vart annat :-P
 
 
Super mysig ridtur på ca 2h med det bästa sällskapet, både tvåbent och fyrbenta
 
Väl i hagen igen fick hästarna lite ny köpt Irish Mash. Fresa som aldrig fått det förut pga sin trasig tand älskade sin nya "efterrätt".
Helt renslickat i hinken, vilket aldrig hänt förut med blötmat för den damen ;-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela