Två istället för en

Publicerad 2014-01-28 22:06:00 i Fresa, Zydansie,

Klippning som sagt.

Red över damerna till ridskolan och ställde upp Zydan i uppbindningsspiltan  och fick låna en box till Fresa =)
Vi väntade in min far som skulle komma med klippmaskin och grejer så Zydan fick stå en stund och kolla in omgivningen. Tror det var rätt bra, hon verkade lugna ner sig snabbt och var näst intill avslappnad när maskinen väl kom.

Hon var inte helt okej med det hela men stod ändå snällt. Dock otroligt kittlig när hon inte slappnade av.
Blev väldigt hackit och konstigt till en början men snyggade till det hela efter hand när hon började bli mer bekväm med det hela och slutade studsa med musklerna :P

Blev en spårklippning som den vi klippte på Mango där vi alltså klippte undre delen av halsen, hela bogen, bringan och magen. Linjen från huvudet går i en sne linje ner mot skapet så att hon fortfarande har så mycket päls kvar som skyddar mot väder och vind som möjligt men ändå får bort så mycket så hon slipper rinna bort vid träning :P

Nu får vi se om denna klippning räcker eller om mer päls behövs skalas bort för att hon ska slippa svettas så mycket vid träningarna. Men då kör vi igen, det var ju inte allt för jobbigt även om det kanske inte var det roligaste hon varit med om.

När vi var klara med Zydan började vi diskutera Fresa.
Jag hade bestämt att vänta med henne till efter återbesöket som jag skrev tidigare, men nu när vi stod där i stallet med maskinen framme gick vi igenom Fresa ordentligt över halsen för att se hur hon reagerade. Inte någon reaktion alls, inga ömma punkter eller knölar =)
Så även hon fick sig en spårklippning för att slippa allt svett vid träning. Hon där emot stod och sov när jag klippte, ingen som behöver hålla i henne precis XP

Så himla skönt att hon är så cool min lilla älskling. Zydan lär sig väl hon med ;)

Två rakade hästar studsade och småsprang hela vägen hem sedan och jag satt kvar nätt och jämnt hahaha tänk vad en liten klippning kan göra XP
Tokdamer <3 

(väl tillbaka i halgen blåste det halv storm, kan också bidra till den galna ritten hem även om dom på denna bild ser väldigt sömniga ut ;P )
 
Åkte ut senare på kvällen igen för att ge lite kraft, byta täcke och kolla om de lugnat sig ;)

De var varma och sköna även då de hade sina vanliga täcken, känns skönt. Så slipper jag täcka på ännu mer även då det knappt är kallt ute, utan de kan ha sina vanliga täcken som skyddar dom från de kalla vindarna och nederbörden.

Vill slippa slänga på en massa varma täcken som hindrar deras rörlighet, trycker på bogarna så det kan bli skav och kan bli för varmt om de rör sig som normalt och då kan bidra till att de blir mer stillastående, inget jag önskar mina älsklingar. De ska få röra sig som de vill utan att få skav eller bli för varma utan bara skyddas mot den värsta kylan och vädren.

De är ju ändå hästar inga porslinsprydnader! =D

Redan imorgon blir det att prova den nya klippningen då vi ska iväg och hoppträna lite i ridhuset.
Mia kände sig inte allt för säker så sin hoppning med Mango och hon är anmäld till söndagens hopptävling precis som jag och Stella. Hon har dock inte hoppat ”riktigt hinder” på över en månad och kände att hon ville hoppa igenom sig och Mango inför tävlingen.

Jag och damerna följer med och kollar läget vi med ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela