Pedikyr, hälta och dressyr

Publicerad 2014-05-20 23:10:00 i Maggie, Mango, Zydansie,

En underbart solig dag har passerat.
Började dagen med att sega i soffan haha lite farligt att vara ledig ibland. Sen blev det att åka ut till hästarna.

Igår gav jag Fresa och Cereza lite pedikyr och idag var det Zydansie och Maggies tur.

Idag skulle även Elise rida Maggie och jag Mango så jag plockade med mig Maggie och verkningsgrejerna och gick bort till deras stall. Ställde upp Maggie i gången och verkade henne, han nästan helt klart innan Mia och Elise dök upp.

Kanske inte så att man bara ställer upp sin häst i ett annat stall men nu är läget så att Elise är intresserad av att ta över Maggie efter att mitt foderavtal gått ut och har nu lite dagar med Maggie som ”sin” ponny i sommar som en lite prövotid. I och med behöll dom boxen de hade till lilla Star som var hennes förra foderponny bara att nu har de skrivit över den till Maggie.

Lättare för Elise att sköta om ”sin” ponny de dagar hon har henne om hon har en box och plats till hennes grejer i stallet där ändå mamma och Mango är samtidigt =)

Vi sadlade sedan på Mango och Maggie och red en sväng, travade och galopperade fram på stallets gräszoner innan vi gick in på banan för lite dressyr.
Hinder och en hel del andra hästar var också där så vi traskade ut på gräsbanan istället så vi fick lite mer utrymme.

Jobbade Mango i lite serpentiner, lite skritt, trav och galoppökningar och mycket övergångar.
Han har en tendsens att slå ifrån bettet i övergångarna och sökte då hela tiden att han lugnt kunde hålla näsan på plats även i övergångarna. Vissa blev väldigt bra medans andra inte funkade helt men men

Travökningarna var helt okej och han trampade på fint när han kom på att en ökning inte avslutas med ett par galoppsprång :P
Det svåraste var skritten då han hellre går upp i jogg istället för att länga steget. En hel del träning kvar men nu får man vara nöjd med ett något lite längre skrittsteg en normalt även om det kanske inte är en korrekt ökning någonstans.

Han jobbade på fint, och varför då denna träning? Jo kan vara så att han får vara lite stand in på söndag, inget är bestämt men ska träna tillsammans med Stella på torsdag på stora utebanan och rida igenom programmet så bestämmer jag mig där efter. Även om det inte är någon av mina damer så kan det vara bra träning att rida igenom en bana på tävling för min del + att jag har börjat bli jäkla tävlingssugen.

 

Väl tillbaka i hagen blev det lite kvällsfoder för damerna och verkning av Zydansie. När Hon gick fram till mig såg jag nu en tydlig hälta på vänster fram =( ajaj

Började med det ”onda” benet för att se vad hon tyckte om det men hon brydde sig inte alls. Tog sedan bakbenen vilket hon inte heller brydde sig om, men sen kom jag till det friska frambenet och hon kunde knappt stå då det gjorde för ont det andra frambenet =( min stakars älskling
Filade lite så länge hon lät mig men avslutade så snabbt hon visade obehag.

Så tre och en halv hov blev fixade så får jag ta det sista när hon blivit bra igen.

En ytterst mild svullnad över kotan annars ingenting, jätte konstigt men hoppas att det bara är en liten stukning eller liknande så det går över snabbt

Hjärtat mitt <3

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela