Prinsen

Publicerad 2014-10-12 21:24:58 i Donovan, Ridhus, Zydansie,

I fredags kom Donovans ägare på besök.
Vi pratade och myste en hel del med D och jag visade lite vad vi gjort den senaste tiden inom NH, i den akademiska läran från marken och den uppsuttna träningen.
 
Han lyssnade fint även om han var lite nervig då damerna inte följde med ner till ängen med oss utan valde att stå kvar och mumsa hö uppe vid foderplattan.
 
Han visade snyggt sin positiva inställning till arbete och sin följsamhet och mjukhet i ridningen.
 
Ägarna verkade väldigt nöjda och glada när de åkte hemåt även om de självklart hade velat ha med sig sin häst hem redan nu. Men ett par veckor har jag fortfarande kvar med denna fina kille.
 
 
Igår jobbade jag ett 11,5h pass men avslutade dagen med att få med mig Anton, Stella, Zydan och Donovan till ridhuset.
 
Började först själv att rida Zydan då jag kände att vi behövde träna lite inför nästa lektion som vi ska ha på tisdag.
Inte lika med och arbetsvillig som sist men stundtals mycket fin. Ska bli kul att träna för tränare snart igen nu när vi börjat hitta rätt själva utan hennes granskande ögon :-P 
 
När jag var nöjd satt jag av och fick upp Stella på Donovan. En mycket nervös Stella ska man kanske tilllägga :-P 
Första gången på unghäst kan ju vara lite nervig men jag kände ingen nervositet. Litade på att Donovan och Stella skulle fixa det utan problem.
 
De skrittade runt lite och hittade gas, broms och styrning. Joggade sedan runt och började även hitta lite formgivning.
Mycket harmoniskt och mjukt.
Bad även Stella att visa en liten galopp. Donovan förstod dock inte vad Stella ville så sprang brevid Donovan som när vi busar (utan ryttare) och bad om en galopp genom buset och mjukt och fint fick Stella sin första galopp med Donovan ;-) 
 
De kunde sen göra egna galoppfattningar utan min hjälp då D nu läst hur Stella gjorde när hon bad om galopp. Ung men inte dum den lilla prinsen ;-) 
 
Ett kortare pass men ack så nyttigt för både häst och ryttare.
 
Zydan fick sedan agera lärare då Anton fick hoppa ut och träna vidare på sin styrning och lättridning.
Började i lina så han fick in rytmen i kroppen då det var ett tag sedan han satt på en häst.
 
Men ganskd snart kopplade jag lös dom och de både skrittade och travade runt lite i ridhuset.
Mycket kul att se Antons framsteg i ridningen och Zydans framsteg i att utöka sin tolerans nivå och agera lärare för en gröning :-) 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela