Tredagars kurs med bebis

Publicerad 2014-10-22 23:46:00 i Cereza, Lektion,

I fredags åkte jag och Cereza upp till Stockholm.

Vi hade ju för ett tag sedan en period där vi inte riktigt kunde kommunicera. Allt slutade med att vi surade ihop.
Jag anmälde då oss på kurs för John Moore som hölls i helgen som var.

Väl packad och klar tidigt fredag morgon klev Cereza snällt in i transporten och vår resa satte igång.
Hon fick till och med uppleva sin första trafikstockning, hon tog det hela med ro <3 
Väl på plats fick hon ställa sig snällt i sin tilldelade box där hon stod som ett ljus under hela helgen.
 
 
Skönt nog fick hon åka hem till min goda vän Zabas stall varje kväll där hon fick gå i hagen bredvid sin pappa och alla andra grabbar över natten. Mycket trevligare än att vara instängd hela dygnet i en box.

Under första dagen gick vi igenom vad vi gjort sedan tidigare och vi fick visa vad vi kunde så John fick en inblick i vår träning och kunde utmana oss med mer.

Cereza fick även visa upp hur duktigt hon hanterar sadel.
Hon har ju burit Zydansies dressyrsadel en gång i somras från hagen upp till bilen utan att bry sig det mesta. Nu lånade vi en kompis allroundsadel som väger hälften så mycket och även denna gång brydde hon sig inte alls om att den låg där på ryggen.
Vi jobbade vidare med övningarna med sadeln hängande en kort stund. Så duktig så, inget att oroa sig för när tiden är inne för inridning. Långt kvar tills dess men bra att ha en förbered häst ;-)
 
 
Vi jobbade även på att förfina hela vårat arbete och att få henne att förstå vilket ben/ vilken fot jag bad henne arbeta runt vid svängar och dylikt.

Kommer inte gå in på övningarna då det inte är något jag vill att folk ska prova hemma med sina hästar när inte rätt kunskap finns i grunden.
Bara att göra utan kunskap kan sluta i ännu mer oförståelse och kanske till och med i fara.

Men med dessa "verktyg" och "nycklar" kan vi jobba fram en himla bra grund för uppsuttet arbete i framtiden.
Att ha en häst som har full koll på vart hon har varje fot i sitt arbete och som man kan be att sätta precis i rätt position för sin övning redan från början av sitt liv kommer underlätta något grymt.
Och vi kommer kunna ha rätt kul på vår väg dit :-)

Utöver min egna träning tittade och lyssnade man aktivt på resterande deltagare och dess arbete.
Mycket intressant och fan flera grejer jag kommer plocka med mig hem till mina vuxna hästar för att stärka oss i ridningen.
 
 
Rätt mycket kom att handla om byten i galopp sista dagen.
Vilket var så solklart när han förklarade och visade. Hur man skulle lära sin häst och vilka bitar man behöver ha med sig sen innan för att utföra ett byte på ett korrekt sett var så lätt, och då har jag sedan tidigare redan de teoretiska grunderna för byten med mig men det jag lärde mig då var väldigt komplicerat om man jämnförde med denna förklaring. Haha mystiskt när det i slutändan har samma effekt :-P 

Mycket intressant
Och som sagt. Även om jag var på kurs med Cereza har jag ett gäng med nya övningar och trix att använda mig av på både Fresa och Zydansie. Kul! :-D
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela