Helgen som vart

Publicerad 2013-12-24 19:54:00 i Fresa, Ridhus, Zydansie,

I lördags kom min goda vän Zaba och hälsade på.
Hon följde med till ridhuset med min flock. Stella var också med.
 
Vi hade egentligen planerat för ett dressyrpass med Zydansie och lite AK med Fresa men träns och kapson hade jag hängande i hagen utan att jag hade koll påt :-P
 
Vi skärmade av ridhuset och det blev lite lösarbete med damerna istället.
Började med Zydan och jag tog hjälp av Zaba som gått samma kurser som jag. Blivit lite hemmablind och ser inte allt inifrån volten alla gånger och känns då skönt att få ett par ögon på sig.
 
 
Zaba fick sedan kliva in och jobba även hon med Zydan en stund. Allt gick bra och Zydan verkade väldigt nöjd över hela passet.
 
Fresa fick sen kliva in till Zaba och hon som är mer inne i det hela följde utan frågetecken men lite lojt.
Sen tog jag över och damen fick lite blandat av voltarbetet, AK och trickträning. En salig blandning men det fick henne att vakna till ordentligt.
 
Satt även upp en kort stund och kollade lite svängar, stopp och back utan en chans till hjälpmedel. Hehe kul var det, lite knackigt men kanske inte jätte konstigt då det inte är något vi gjort på ett bra tag
 
 
Sent blev det men väldigt bra pass gick vi igenom.
Zaba och Stella åkte sen hem till sig och jag och min mor gick tillbaka med hästarna till hagen igen.
 
~~~~~
 
Söndag kvällen var jag och Stella i ridhuset igen.
Denna gång för lite hoppning. Lite träning för Stella och Zydan inför tävlingen nästa helg.
 
Jag fick dom att jobba ganska så hårt inför hoppningen då jag ville hon skulle tänka framridning och då känna att allt skulle sitta innan man ger sig på en bana.
 
Mycket att tänka på, att känna igenom och få på plats på kort tid vid en tävlings plats.
Men därför måste det tränas in innan man ger sig på en tävling så allt kan flyta lite lättare när det väl gäller.
 
Stella gjorde ett toppen jobb och efter lite muntliga diskussioner om tänket i arbetet och utförandet började hoppningen lite mer på allvar.
 
De hoppade fint utan problem tills jag gav dom en omhoppningsbana. Stressen tog över och Stella glömde bort att rida och Zydan kände sig övergiven.
Även när kameran togs fram pressade Stella sig själv för mycket.
 
Vi tog en diskussion till och kom överens om att hon inte skulle visa upp vad hon kunde utan jag ville att hon skulle vissa mig vad Zydan kunde.
Lite som om jag var en spekulant på att köpa henne och det nu var Stellas uppgift att visa upp sin fina häst, inte sig själv som ryttare.
 
Hon tog hela banan och det gick toppen. Hon tog till och med några extra spång bara för att både hon och Zydan hade sådan glädje för hindren.
Super kul att höra och se en sådan förändring. Passet kunde inte slutat bättre :-D
 

En liten film från kvällen, lånad från Stellas You Tube kanal

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela