Knockout

Publicerad 2014-03-26 09:22:00 i Cereza, Fresa, Haghäng, Lord, Maggie, Mango, Wilmer, Zydansie,

Oj oj länge sen sist, men haft så himla mycket att göra under dagarna.

Mycket jobb och en hel del träning med alla mina damer <3

Maggie går från klarhet till klarhet och har hittat sin avslappning i arbete. I och med detta har hon börjat arbeta på ett bra sett och använder energin och all kraft till bärighet och styrka istället för att dra rakt fram :P
Även då hon kan tycka det är lite väl kul att springa rakt fram finns nu en viss kontroll även ute på raksträckorna XP

Zydansie har kommit framåt inom dressyren och vi har börjat hitta en fin harmoni som gör att arbetet flyter på fint och denna skumpiga, ”icke nedsittnings-vänliga” häst fått ett ganska så mjukt och trevligt steg att sitta i.

Fresa har nu mer och mer fått vara med i arbetet. Vi är ute och leker över stock och sten i skogen, joggar lite utan några större krav utan bara hitta lugnet och harmonin då hon gärna exploderar i ren lycka av att få bli riden igen.
Hon har även fått vara med och hoppat nu två gånger på banan vilket hon uppskattar MYCKET! Haha min lilla dynamithäst.

~~~~~~~~~~~~

I helgen som va var jag och Stella upp i Stockholm och hämtade Cereza <3

Vi sannade över natten och tog oss en promenad med ”de tre musketörerna ” hem till Zabas baksida. Vi gick bredvid en bilväg och ett tågräls. Hon reagerade inte alls på trafiken till en början, var endast en stor röd buss som var lite läskig men bara så att hon stannade upp och drog upp huvudet i det blå en kort sekund men traskade sedan avslappnat igen =)

Trafiksäker - check
hehe

 
 

Hon är fortfarande inte helt avvann från” snuttandet” då detta är mer en reflex hon går och gör när hon blir lite orolig, oavsett kön på den häst hon går med (!?) eller ja hon snuttar ju inte men hon går och ställer sig i position och buffar med mullen min lilla knäppis. Men turen är ju det att jag har fyra hästar nu så de kan gå två och två tills hon helt lagt av med olaterna, låter ju inte mor och dotter gå innan det är borta då det riktiga snuttandet kanske kommer tillbaka då ;)

Hon ska nu fortsätta sin träning när hon kommit hem. Lite NH, AK, toleransträning och självklart ska hon få följa med på löshoppningarna igen.

~~~~~~~~~~~~

I måndags var jag ute med Mia och busade runt med Fresa och Maggie en sväng på dagen och på kvällen fick Zydan, Cereza och Mango komma ut.

Zydansie har lyckats trampa upp en fult sår på v.b men visar ingen riktigt hälta men man känner att det inte är helt okej. Så hon fick följa med på en skritt tur då hon så gärna vill följa med ut varje dag, perfekt tillfälle att ta med Cereza på släptåg så även hon fick komma ut ur hagen en stund.

Tanken var att Mia skulle jobba Mango lite dressyrmessigt  och att vi bara skulle följa med på framskrittningen och avskrittningen.
Mango var inte på sitt bästa humör och slog med huvudet och betede sig allmänt otrevligt och förbannat =/ Mia bad mig sitta upp då hon inte ville bli avdragen axlarna .

Satte mig upp och försökte jobba honom men han bara trilskades. En kort stund senare skickade han fram mig i sadeln samtidigt som han slängde huvudet rakt upp och nockade mig rakt över ansiktet. Kände bara hur det brände till och sen började näsblodet forsa.

Hoppade av och väntade på att det skulle sluta blöda. Efter en stund började det onda som bara suttit över näsan vandra över ögon och upp i huvudet och blev lite smått rädd för hjärnskakning.

Zydan fick bära mig till hagen och så fick de traska ut till de andra igen medan jag rullade hem. Mia ringde sedan och berättade att Hon och Mango sedan gått in på banan och efter lite om och men började de komma till arbete. Skönt att de fick ett bra avslut efter all tjurighet.

Själv undkom jag hjärnskakningen och blåtiror mm. Lite svullen över näsan och öm men inget värre =)

En supermysig bild Mia tog på mig o Mango innan ritt
 
Dagen efter kändes det okej och jag tog mig en uteritt med min flock, hela min flock <3

Satt först på Fresa med Maggie som handhäst och Zydan och Cereza lösa. Efter halva ritten bytte jag och hoppade upp på Maggie och hade Fresa som handhäst.

Zydan och Cereza travade runt i skogen och verkade väldigt nöjda över situationen <3
Var egentligen bara hundarna som tyckte det var lite jobbigt med en massa lösa hästar överallt hehe

Sen väntade jobb

Även idag jobb på eftermiddagen och hade planerat mig lite dressyrträning för damerna, men när jag vaknade och drog upp rullgardinen fick jag se snöblandat regn och rusk =(
Skippar dressyren idag och åker ut och byter täcken på dom istället. Ingen som kommer få ut något av någon träning en dag som denna, en vilodag får det bli istället vilket inte gör så mycket då den ändå snart skulle tas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela