Född till körhäst

Publicerad 2013-12-12 23:42:00 i Cereza, Fresa, Mango, Zydansie,

I onsdags kom veterinären ut till mig igen.
Lugn och fin nu, alla mina damer mår bra. Bara dags för lillens andra vaccination ;)

Hon skötte sig suveränt även denna gång, ryckte till vid sticket men för övrigt tog hon det hela med ro. No hard feelings mot veterinären heller som höll på att få sig fler a pussar under tiden vi stod och diskuterade hehe goshästen

Zydan och Lord hade koll från hörnet i hagen

Tog sedan med mig hela flocken ut på en liten skogstur. Mest för att se hur Lord betedde sig utanför hagen.
Satt på Zydan, hade Fresa som handhäst och Cereza och Lord gick lösa.

Väldigt intressant ridtur med en positiv bemärkelse. Cereza skuttade runt som vanligt medans Fresa tog det hela med ro, Zydan höll ett vakande öga på alla till en början med slappnade av och gick på efter ett tag och Lord traskade med i sin egna takt. Ibland hamnade han före och ibland efter men aldrig så pass långt ifrån så han inte såg oss andra hela tiden =D

På kvällen åkte jag ut till Mia för lite träning av Mango inför lite tolkning när snön kommer tillbaka.
Först bara lite vanlig tömkörning, sedan gick jag efter och höll i ”draglinorna” och la ett mottryck han fick gå igenom.

Vidare med att släpa en tunna bakom honom, just för ljudets skull. Sedan fick han även pröva att dra en lastpall.

 

Han var så jäkla duktig. Avslutningsvis drog han även en sittandes Mia på pallen runt på banan.

Tolkningen kommer inte vara några problem alls, nu behövs bara snö! =D

 

Sov över hos Mia för att sedan gå upp och släppa ut alla hästar innan vi sadlade på Mango för ett pass på banan. Vi värmde dock upp med lite tömkörning utanför banan, lite klättring och jobb för både kropp och knopp.

 

Väl på banan började det hela som ett dressyrpass med avslutades som ett markarbetspass. Travbommar på rakt spår och galoppbommar på böjt spår. Jobbigt men nyttigt för herren.

När Mango sen fått sin genomkörare och vi fått i oss lite lunch bar det av till min hage för en mysrunda i skogen med hela flocken tillsammans med Mia.

Med en nyvaccinerad Cereza tar vi nu det lite lugnt ett par dagar. Även med de vuxna då en ganska jobbig och intensiv hopphelg väntar dom ;)

Mia fick ta en till början väldigt spänd och arg Zydan medans jag gled med på en väldigt positiv Fresa. Cereza och Lord skötte sig galant ännu en gång lösa <3
Så himla kul att få med sig alla hästar på en mysig skogsritt.

 

Nästan en timmes skritt tur blev det innan vi var tillbaka i hagen för lite foder till alla duktiga hästar =)

Idag har hästarna bara fått vara hästar i sin stora hage då jag varit på jobbet hela dagen och när jag kom ut till hagen på kvällen var det så kul hur de kommunicerade med varandra. De har verkligen en var sin roll för att binda ihop hela flocken.

(Undrar hur tjejerna sen tar det när Lord åker hem. En annan dags bekymmer =/)

Imorgon blir det lite AK från marken med Fresa och lite NH med Zydan för att se om hon kommit tillbaka eller om jag måste jobba tillbaka huvudet på henne inför helgen då lite hoppträning är bokad i ridhuset.

Får se om även Cereza och Lord får sig ett pass innan jag drar till jobbet. Annars gör det inte dom så mycket att bara titta på, i alla fall om man nu skulle fråga dom ;P

Kommentarer

Postat av: Stella

Publicerad 2013-12-13 06:48:58

Gud vad härligt det låter!! Speciellt att Lord också bara går med löst :)

Svar: Ja det är verkligen toppen :-)
Elin Eriksson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela