Lastträning för hela slanten

Publicerad 2013-12-09 12:03:00 i Cereza, Fresa, Zydansie,

Helgen har gått och den har bestått av jobb och ridhusvistelse med hästarna.

Lördagen jobbade jag bara till tre och åkte direkt ut till hästarna och red hem dom till baksidan där de hade lite hö som väntade. Medans de mumsade på det kunde jag gå in och äta något jag med och invänta min bokade tid i ridhuset.

Väl i ridhuset mötes jag upp av Stella och vi la fram en vattenmatta, tunnor och ett par sockerbitar att skicka hästarna igenom och över

Började själv att jobba lite med Fresa medans Stella fick Zydnaise. Hade 8meters linan och försökte jobba så långt ifrån henne som möjligt.
Svårt när vi båda gärna kryper lite närmre då det känns tryggare och som om man har mer kontroll ;P

Hon lyssnade fint och jag var väldigt nöjd över hur hon tog sig an övningarna.

Pappa kom sedan med transporten och ställde den i ridhuset tills vidare då vi inte var helt klara med ”uppvärmningen”.

Det lilla jag såg av Stella och Zydansie funkade det fint för dom. Zydan har ju sitt fula sår över nosryggen och där av kan hon inte ha grimma på sig så Stella hade svårigheten nu att jobba Zydan med endast ett rep runt halsen, vilket försvårar det hela då det blir svårt att få tag i huvudet de gånger hon väljer att stänga av och bli onåbar.

 

Jag byte sedan från Fresa till Cereza och fick även henne igenom och över alla övningar och vi gick sedan till transporten.

Hon har sen tidigare åkt transport två gånger och då med sin mor. Första gången var hon så pass liten att man typ kunde lyfta in henne, andra gången hade hon lite mer att sätta emot men ändå inte omöjligt.
Nu har hon vuxit på sig och det finns ingen skans att försöka putta in henne så dags för tjejen att lära sig att gå in själv.

Började med lite volter bakom transporten som sedan blev att hon i en del av volten skickades upp, över och ner från rampen. Gjorde detta ett par gånger i varje varv tills hon var helt okej med det sen började jag skickandet inåt i transporten. Ska väll tillägga att vi tagit bort mellanväggen så hon skulle ha stort utrymme att kliva in i

Hon tvekade lite och ifrågasatte om det var någon bra ide men sen promenrade hon in, nosade runt och sedan vände hon på sig och stack ut huvudet som om hon undrade ”var det bra så här?”

 

Skickade in henne ett par gånger, sista gången gick jag in efter henne innan hon han vända sig och stod och klappade en stund innan jag backade ut henne. Backa var väldigt läskigt och jag fick putta henne lite ur balans för att få henne att röra bakbenen den första metern sen gick hon snällt ut.

Släppte henne lös och tog Zydan. Nu åkte även mellanväggen in igen.

Zydan var inte alls på humör och skulle för allt i världen inte gå in (förstår nu vad Mia hade att tampas med när hon inte fick in henne i transporten sist)

 

Med bara rep runt halsen tog hon till sin styrka och drog sin kos så fort det hon inte gillade vad som skulle hända. Fick ge upp hela den iden för stunden och tränsade henne och gick påt igen.

Denna gång hade jag ju möjlighet att styra huvudet och då även vara kvickare att korrigera hennes flyktförsök. Vid varje försök kom hon in längre in i transporten och till slut stod hon där inne.

Lastade ett par gånger till i träns och drog sedan av det igen då jag kände att jag nu fått tag i huvudet på henne och att hon börjat kommunicera med mig. Lastade en gång till men nu med bara rep runt halsen och hon gick in och stod snällt.

 

Hon fick därefter vila och det blev Fresas tur.

 

Vet dock inte om Zydans flängande påverkat Fresa men hon tyckte inte transporten var någon bra ide och steppade runt XP
Sa ifrån och bad igen och hon trampade in utan problem.

Dock fick hon för sig att man inte behövde stå kvar då ingen satte upp bommen så lika snabbt gick hon ut igen. Fick stoppa henne och till sist stod hon och tittade fundersamt på mig XP

Klapp klapp på rumpan <3

Tränade sedan att skicka in henne från längre avstånd, kom inte riktigt 8meter ifrån som planerat men en sex meter ifrån henne var jag nog i alla fall till slut.
Allt gick så bra så bestämde mig för att plocka bort repet helt och skicka in henne löst, och som det gulkorn hon är gick hon även in helt lös <3 älsklingshästen

 

Hon fick sedan vara och jag tog Cereza igen bara för att se så det inte bara var på tur som hon gick in så snällt sist utan att hon faktsikt var okej med det.
Nu satt ju även mellanväggen i så det kunde ju blivit lite svårare. Jag skrev kunde ;) hon traskade in, stod snällt och backade snällt ur utan att jag behövde gå in och hjälpa henne <3

 

Nu när allt hade gått så bra ville jag även avsluta på topp med Zydan. Så upp till bevis
Fram till transporten och hon klev in. Backade ur och gav repet till Stella som stod bredvid då jag tyckte att det var ett bra ”slutprov” för Zydan efter dagens träning + att Stella behöver träna lite på lastning hon med ;)

Hon ifrågasatte Stella med lite attityd med släppte den sedan och klev in.

Super slut på en väldigt nyttig och bra lasttränings kväll.

 

 Tyra och Casper (bakom Tyra) tittade fundersamt på

Detta var min lördag, söndagens pass som innehöll många leende och skratt kommer senare idag ;)

Kommentarer

Postat av: Ellen

Publicerad 2013-12-11 19:30:06

Åh gud vad stor lilltjejen har blivit! Du har så otroligt fina hästar Elin :D

Svar: Tackar, ja visst har hon blivit stor. Går så otroligt fort :-D
Elin Eriksson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela