löshopp och dressyr

Publicerad 2013-11-04 00:06:00 i Cereza, Fresa, Mango, Zydansie,

Två kvällar i ridhuset med alla hästarna.
I lördags red/gick Stella och pappa över dom till ridhuset så jag kunde åka direk från jobbet och möta dom där
 
Vi byggde upp för löshoppning.
Ena långsidan pryddes med liggande tunnor som ett hinder och sex hinderstöd som vi varierade att ha oxer, svinrygg och trippelbarr. På andra långsidan byggde vi fram fem hinder, räcke - ett galoppsprång - tre studs räcken - ett galoppsprån - räcke.
Höjden på studs och racket varierade från 50-80cm beroende på vem vi hade på banan.
 
Alla skötte sig fin fint. Till och med Cereza hoppade väldigt stiligt på studs och tunnor som hon aldrig förut varit med om.
Men Fresa var nog den som var mest road av det jobbiga hopp passet. Hon verkligen älskar att hoppa <3
 
 
Nöjda och väldigt trötta hästar efter all hoppning
 
Idag fick Mango och Zydan en trevlig liten skogstur med Mia och en av hennes kollegor. Dom hade skötts sig bra.
 
Efter jobbet åkte jag ut vill hagen i regnet och bytte de blöta täckena till ridtäcken, reflexer och repgrimmor. Sen bar det iväg för lite dressyr i ridhuset. Satt på Mango och hade Zyd och Fresa som handhästar och Cereza springandes lös.
 
Väl framme började jag så smått med Mango som jag redan hade träns på och barback padden i väntan på pappa som skulle komma med den andra utrustningen och även på Stella.
 
Såg ut som dränkta katter när vi äntligen kommit fram XP
 
Han var väldigt trevlig i framridningen men ganska snart började han sätta sig på tvären, och höll den inställningen resten av passet :-/ skit trist men bara att ta nya tag till nästa gång.
 
Fresa tog jag där efter. Satte på barback padden jag jobbade lite i skritt med skolorna.
Det funkade fint så länge hon tog det lite lugnt. Tror hon haft arbets abstinens för nu var det krut i tjejen och hon försökte göra allt plus allt jag inte bad om <3 söt korv.
Tog även lite trav och en kort galopp i varje varv och de tio min fick räcka :-)
 
Under tiden jag arbetade med Mango hade Stella sadlat på och börjat rida zydan.
När jag hoppade ju Fresa hade Stella en deppig hållning och ansiktsuttryck och sa att zyd bara drog i henne.
Satt upp för att känna och kom fram till en del "problem" som vi jobbade lite med sen fick Stella hoppa upp igen och ha mig tjatandes från marken.
 
Ett väldigt bra pass och jag tror Stella gick där ifrån nöjd över ridningen.
 
Väl klar att rida tillbaka till hagen märkte jag att vi lastat in mangos träns i pappas bil som redan åkt iväg . Stod nu med fyra hästar och två grimmor :-S
Löste det så att jag red mango och hade Fresa som hand häst medan Cereza och Zyd fick spring lösa. Otrolig nog funkade de himla bra och alla skötte sig galant <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela