Näsont

Publicerad 2013-11-17 14:29:00 i Zydansie,

Är helt slut idag
Gårdagen drog all energi ur kroppen på mig.
 
Var ledig och hade planerat att rida hem hästarna till baksidan en sväng för lite tvätt och mys. Dock till min stora förskräckelse kom Zydan fram till mig med väldens sår på nosryggen och en stor bit under halsen med pälsen bortaskavd på :-/
 
 
 
Hamnade i chock ett tag innan jag ringde upp Mia som fick lugna ner mig. Hon sa även att hon skulle komma ut så fort hon blivit klar med stallet.
 
Pappa viste jag redan var på väg med fyrhjulingen då han skulle köra hem lite hö till damerna.
Ringde istället veterinär och rådfrågade om såret och tillvägagångssätt och om han trodde han skulle behöva komma ut. Men efter min förklaring sa han det att jag skulle tvätta rent och hålla luftigt, även ringa igen om det skulle bli värre.
 
Svullen och krokig näsa =/
 
Mia kom i alla fall ut och hon hade en liten sjuklåda med sig så vi tvättade rent det värsta som vi kunde och begav oss sedan hemåt med alla damer.
 
Zydan skötte sig så otrolig bra, vi fick tvätta och pilla i såret. Till och med stå och pruta med vattenslang utan att hon protesterade någe högljutt <3
 
 
 
Alla åkte på ett litet bad och efter att vi fått i oss lite mat gick vi tillbaka till hagen. Dock blev det bara Fresa och Cereza som blev kvar i hagen sen då vi packade in Zydan i transporten och skjutsad hem henne till Mia.
Blev erbjuden en box och tillsyn då Mia är ledig nu idag och jag jobbar.
 
Kändes väldigt skönt att få det erbjudandet då även om såret nu var rent så hade hon världens svullnad över nosryggen och vi visste ju inte hur pass starkt hennes immunförsvar är eller hur påverkad av allt hon kanske skulle bli under natten.
 
Hon fick komma in i en av deras boxar och fick även lite medicin vi hämtat ut tidigare. Hon åt lite motvilligt men fick i sig dosen och det kändes bra.
 
Har fått rapporter från Mia i natt och i morse om temp och allmäntillstånd. 
Är så otroligt tacksam över att ha en så underbar vän <3
 
Hon blir kvar hos Mia till tidigast tisdag då jag jobbar fulla dagar och vill ha henne där hon är under uppsikt ifall hon skulle bli sämre.
 
Älskade olycksdrabbade lilla Zydan <3 
Ska ut en snabbis efter jobbet till Mia för att lämna av ett täcke som vi glömde ta med igår. Se hur såret ser ut nu när det börjat läka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela