Presentation

Publicerad 2013-10-03 01:44:00 i Cereza, Fresa, Vardag, Zydansie,

Nystart och allt ska jag väll lite snabbt presenterna mig själv och även mina älskade hästar för alla läsare.

Jag heter Elin Eriksson född -91
Hästintresset växte fram sakta men säkert i ung ålder då min storasyster red. Förföljde henne när hon höll på med medryttarhästar, red en gång i veckan på ridskola men var väll inte helt på kroken till en början då fotbollen var min grej (trodde ja).
Efter en tid blev det mer och mer ridning, klubbtävlingar, medryttarhästar, ridläger på somrarna, sommarhästar, lokala tävlingar, praktiker på ridskolor. Jag var fast och fotbollen var blott ett minne.
Dagen kom för gymnasieval och nu fast besluten om en framtid med hästar och därav gymnasie med inriktning häst såklart.

Därefter blev det praktiker på bl.a. ridskolor och stuterier. Efter studenten blev jag praktikant på ett P.R.E-stuteri där jag under 6månader fick hålla på med avel, fölhantering, inridning, utbildning, problemlösningar och motionsridning av gårdens 0-20åringa ston och hingstar
Kom då även i kontakt med NH (natural horsemanship) och AK (akademisks ridkonst) som jag sedan dess fortsatt jobba och träna blandat med den klassiska ridningen jag har i grunden och även tävlat lite smått i dressyr och hopp.
Det var även efter denna 6månaders praktik jag köpte mig min alldeles egna häst, faktiskt från just det stuteriet, men mer om henne längre ner ;)

Jag har efter min praktik med min egna häst och nyöppnade ögon för fler sidor i hästvärlden gått NH-instruktörs utbildningar, barfotaverknings kurser, varit veckoelev för Rebecca Dahlgren i Frihetsdressyr och Christofer Dahlgren i AK. Har även hunnit med en tripp till USA för en månads träning för John Moore.

I och med att tiden gått har mer och mer kurser och äventyr hunnits med och idag står jag nu med tre underbara hästar som dagligen har något nytt att tillsätta mitt liv. Har även skaffat mig en underbar medryttare vid namn Stella som både jag och mina hästar håller hårt i <3
(Kom till Stellas blogg HÄR)

Jag verkar mina egna och en kompis häst, håller lite lektioner i NH och vad folk önskar. Tar mig även ann "problemhästar" typ vid lastnings svårigheter mm.

Känner mig nöjd över vart jag lyckats ta mig och ser fram emot och se vad framtiden har att erbjuda mig.

 

 

 

Nu till mina tre underbara dammer och lite bakgrund till varför just dom finns i mitt liv.

 

Vi börjar med Fresa som är min första egna häst

Namn: Fresa CA
Född: -06
Ras: P.R.E (pura raza española)
Kön: sto

e. Manfredo
u. Hechicera ILX
ue. Galeno II

Jag lärde känna denna då förvildade lilla häst på en 6veckors praktik i gymnasiet. Hon stod då i en lösdrift med gårdens avelsston och föl. Det var ett 15tal ston och föl i hagen så la väll inte märke till detta lilla sto till en början men i mitten av praktiken skulle veterinären komma och vaccinera alla stona och alla lösdriftshästar var då tvungna att ”fångas in”.
Fresa och två till ston var halvt förvildade och gick inte att koma i närheten och envis som man e kunde ja ju inte låta bli. Av någon anledning riktade jag in mig på den lille grå (Fresa) och på min lediga dag spenderade jag fem timmar i hagen i ösregn innan vi började prata samma språk och jag fick börja närma mig. Ett par timmar senare hade hon grimma på sig. Efter det dagen kunde ja inte riktigt släppa henne.

Efter praktiken tog jag med henne hem som foder/sommarhäst för inridning då hon endast var påbörjad med att ha sadel på sig.
Sommaren gick snabbt men vi han vara med om många roliga äventyr och han till och me med att delta på en clear round i hoppning

Efter sommaren började min 6månaders praktik och Fresa blev såld och flyttade uppåt i Sverige. Dock kom hon tillbaka när ja hade 1månad kvar av min praktik då de dåvarande ägarna blivit rädd för henne då hon bockade i galoppen och stegrade titt som tätt. Fick då möjligheten att köpa henne istället då hon annars skulle skickats till ett annat stuteri som avelssto, men denna gång kunde ja inte släppa henne och jag köpte henne. Den 3april 2010 blev jag stolt hästägare för första gången.

Vi har efter det tränat NH, AK, trickträning, dressyr, hoppning och terränghopning. Hunnit med några hopptävlingar och ett par dressyrträningar med helt godkända resultat.
Fresa blev sedan mamma och vi har inte riktigt kommit igång efter det ännu.


Fresa vår -10
Fresa viner -12

 

 

Min andra häst blev Cereza

Namn: Cereza
Född: -13
Ras: Warlander (korsning P.R.E och Friser)
Kön: sto

e. Wilmer
u. Fresa CA
ue. Manfredo

 

Lilla Cereza har jag haft från början kan man ju säga ;)
Betäckningen var kanske inte helt planerad med var hästvakt till hennes pappa, friserhingsten Wilmer, under sommaren -12 medans hans matte var på hästkurs i USA. Jag och Wilmers ägare är goda vänner och vi hade länge pratat och skojat om att para honom och Fresa och helt plötsligt hade jag världens guldläge XP

Vi mejlade lite och bestämde att vi skulle ge det ett försök, så i två månader gick Fresa och Wilmer på bete tillsammans. I slutet av sommaren och två brunster senare åkte Wilmer hem igen och jag väntade på dräktighetstäcken. Jag gjorde inget ultraljud eller något sådant utan lät naturen ha sin gång precis som vid bettäckningen. Allt hade gått som planerat och magen växte och växte och klockan 23.45 den 22april 2013 kom lilla Cereza till världen

Hon följer med överallt och får vara med om allt de andra hästarna är med om. Skogsturer, ridhus, duschslangar, gå i grimma, verkas, frisering, ryckt, åka trasnport och lite smått löshoppning när hon får springa med mamma eller Zydan över lite bommar innan vi höjer upp för endast de vuxna hästarna. Hon lär sig snabbt och har hunnit med mycket för sin unga ålder. Jag ser fram emot många år med denna lilla häst <3

 Mor och far <3
Cereza 1vecka gammal
 Cereza 4månader gammal och mamma Fresa

 

Min tredje häst heter Zydansie

Namn: Zydansie
Född: -04
Ras: KWPN
Kön: sto

e. Blokland Shales
u. Giola
ue. Batello

 

Zydansie träffade ja första gången 2010 när jag tog hem Fresa som foder/sommarhäst för inridning.
Vi stod då i samma stall och jag blev väldigt fäst vid den hästen. Fick skansen att jobba lite med henne och hennes ägare och även då hon var flyktig var hon ändå en häst som passade mig i smaken.

I slutet av sommaren flyttade Zydan och hennes ägare till grannstallet och vi hängde på, där växte Fresa och Zydans relation och de gick knappt att ha särade. Togs Zydan ut ur hagen kröp Fresa under tråden för att följa med så då satte vi upp en undertråd också (vanligen var det bara en tråd) men då hoppade hon ur så fort Zydansie togs ur hagen.
Dom kunde inte vara mycket tajtare och det var ett sorgligt farväl när Fresa skulle tillbaka till sin gård igen.

Även om Zydansie inte stått i de stall jag sedan hamnat med Fresa har jag ändå haft kontakt med hennes ägare och följt deras väg. Sen kom dagen då jag blev tillfrågat att bli ägare på den häst jag sen ett par år tillbaka fått en bra kontakt med.

Det började med att jag tog ett par dagar i veckan och åkte ut till det stallet där hon stod och hälsade på. Vissa dagar jobbade vi lite från marken och andra tog vi bara en promenad i solen och njöt.
Mycket energi som sprutade ur öronen och gjorde henne lite svår att nå ibland men bandet vi hade fanns ändå kvar. Allt blev bestämt och vi satte ett datum då vi skulle skriva papper och jag kunde hämta hem min nya pärla

18maj 2013 hämtade ja hem min lilla Zydansie
Utnyttjade sommaren och betessläppet till att låta min lilla flock gå ihop sig. Hon fick även gå över till att bli barfotahäst under denna tid och övergången har gått bra så nu är träningen igång och hon verkar trivas mycket bra =)

 
Fin fina Zydan

 

Är så glad över mina fin fina hästar <3 dom betyder allt för mig

Kommentarer

Postat av: Stella

Publicerad 2013-10-05 09:32:12

Haha nemen åh vad du är go! <3

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela