Flera dagar har rullat förbi

Publicerad 2014-02-25 00:05:00 i Fresa, Lektion, Maggie, Mango, Ridhus, Zydansie,

Efter veterinärens besök har Fresa fått stå och vila och äta sitt smärtstillande. Fick ett samtal på fredagen och fick då provsvaren vilka var negativa.
Negativa som en positiv sak, inge fästingsjukdom, korsförlamning eller liknande.

 Alla värden såg riktigt bra ut och de kunde inte ge mig något svar på varför hon haft sådana febertoppar eller hennes stelhet i bakpartiet så nu återgår jag till min tanke om trädet eller omkullramlande på cementplatan som jag skrivit om tidigare. Men vet inte helt 100.

Hon fick i alla fall äta klart sin medicin och valde att ställa henne i egen hage denna tid för att hon skulle få den vila kroppen förtjänade utan att de andra skulle kunna gå in o flytta runt på henne.

Hon tog det hela med ro och har blivit bättre varje dag som gått. Igår fick hon sista dosen av smärtstillandet och hon var pigg, glad och tog sig flera travrundor i hagen självmant så idag drog vi bort de extra trådarna och alla tjejer går tillsammans igen =)

Hon har gått från att tålanda till att tracktlanda igen, hon har fått tillbaka mjukheten i muskulaturen i bakpartiet och börjar röra sig helt obehindrat igen. Mycket skönt att se så nu ska hon få börja följa med som handhäst på ridturerna igen för att sakta med säkert komma igång igen <3

~~~~~~

Vi har hunnit med många uteritter dessa dagar som gått med Maggie och Zydan, mycket mysiga även om vädret inte varit de bästa.

En dag följde till och med min mor med. Lånade Mango till henne, satt själv på Zydan och Stella hängde på med Maggie.
Långtur i regnet blev det, super mysigt även då vi var lätt nedkylda väl tillbaka ;)

 
 ~~~~~~

I lördags hade jag bokat ridhuset och de röda skulle få hoppa lite.

Stella var med och fick börja med Zydansie för att känna igenom henne och träna lite sen förra tävlingen och lite inför nästa.

Själv började jag med Maggie. Konstigt att sitta på ponny igen men hon bar upp mig bra och jag kände mig inte alls så stor som jag trodde jag skulle känna mig.

Red fram och märkte snabbt viken ridning hon var van vid sen tidigare så att säga. Hon har ju varit utlånad på foder till en yngre tjej och de har tränat och tävlat lite grann. Mer än så vet jag väl inte riktigt men man känner snabbt vad hon nu var van vid och vad vi har framför oss för att få henne att förstå vart vi vill ha henne och hur vi arbetar tillsammans med våra hästar (Jag och Stella)

Vi jobbade oss rätt svettiga men inte helt konstigt när hon har världens vinterpäls och jag satt med tjocka dunvästen. Sen med ett annat tänk av arbete än vad hon var bered på gjorde det hela väldigt utmattande för henne fysiskt och psykiskt.

Stuttsade över ett par småhinder och till en början när hon hade alla krafter kvar i kroppen hoppade hon fint över med världens ryggverksamhet men när energin och orken sinade gled hon över smidigt men inte med samma kraft utan bara precis så pass att hon kom över.
Mycket glad i hinder är hon i alla fall och tvekade inte en gång =)

Hon fick sedan vila lite medans jag ställde mig i mitten och hjälpte Stella lite. Hon har under en tid haft höjden emot sig och inte känt sig säker gällande högre höjder och jag har hjälp henne där hon känt sig trygg istället för att puscha på.
Idag hade modet återvänt och hon bad om högre höjder ;) Ett par räcken låg på 90cm och ett trippelbarr låg på 1meter. Både ryttare och häst såg ut att ha roligt och gled över utan problem, så himla kul att se.

Stella fick sedan prova Maggie som lite avslutning för damen. Egentligen bara glida runt och hoppa ett par språng för att få känna lite på henne inför hennes kommande träningar.
Stella tyckte det var lite svårt att rida ponny igen :P hon kände sig så lång hehe

Men det såg bra ut, hon ska bara bli lite mer flexibel i sin ridning så försvinner den olustiga känslan när man byter häst. Men efter så lång tid med att bara setat på Zydansie är det ju inte jätte konstigt.

 
(Lånade bilder från Stellas blogg, där hittar ni även filmer på hennes hoppning med Zydan och med Mggie)
 

 ~~~~~~

Söndagen begav vi oss till ridskolan igen men inte ridhuset, utan för att använda stora utebanan.
Jag promenerade dit med Maggie i repgrimma och körde lite NH, hon var super duktigt.

Nu kunde jag verkligen känna att det var Åsas häst jag fått hem ;) lekte lite med små markövningar och vid de lerigaste partierna fick hon bära mig.

Väl på banan fick hon stå och vila bredvid mig medans jag höl lite lektion för Stella och Zydan.
De var super duktiga och vi höll oss idag till att finslipa på ställning, böjning och takt.
Hon fick ligga och rulla på en stor 8 och verkligen koncentrera sig på voltbytena och takten i traven, att förändra den med hjälp av sitsen och lättridningen i första hand.

Allt flöt på fint, fick tjata lite på små petitesser i hennes sitts men när hon väl hamnade rätt gjorde även Zydan det.

De fick även träna lite galoppfattningar då detta är bra styrketräning för Zydan. Hon har blivit mycket mycket starkare i sina fattningar men ibland glömmer hon bort sig lite och hinner inte riktigt med att få med alla fyra ben utan springer till lite innan själva fattningen. Fattningen kommer då inte från rätt bakben och blir lite halvtaskig. Men som sagt, satt Stella där hon skulle satte de fattningarna snyggt.

Ett super pass

 
(även dessa bilder lånade från Stellas blogg)
 

Gick sedan hem för att lämna sadel och träns innan vi skulle rida tillbaka till hagen. Fick då för mig att prova klippa Maggie.
Vet att hon blivit klippt flera vintrar tidigare, och då helklippning. Nu vill jag bara skala henne precis som de andra damerna till en början och skulle hon ändå bli jätte svett får vi klippa mer.

Känns dumt att ta mer än nödvändigt på en gång :P

Ställde henne på baksidan och startade maskinen, hon reagerade inte så klippte henne utan problem. Inte många hästar man kan stå på baksidan och klippa haha <3

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela