Roadtrip och löshoppning

Publicerad 2014-02-17 11:49:00 i Fresa, Maggie, Ridhus, Zydansie,

Efter lördagens AK lektion och allt mockande blev det en roadtrip med min far. Vi gav oss iväg efter sex någon gång och åkte tvärs över landet för att fem timmar senare komma till min goda vän Åsa.

Klockan var redan halv tolv så det blev inte mycket mer gjort denna dag/natt utan bara att gå o lägga sig.

Morgonen där på blev det en super mysig frukost med en massa snack om allt och inget.

Vi begav oss sedan ut till stallet/ligghallen där Åsas fina Shani som jag träffat flera gånger under olika kurser vi varit på samtidigt. Även Maggie, Shanis mor stod där ute, en söt liten dam jag aldrig träffat förut då hon varit ute på lån till Åsas syster.

Maggie eller hela hennes namn som är Armanise Miss Magic är en Welsh Cob på 148cm, född 2002. Att jag skriver ut detta är att efter att fått se Åsa och Maggie i rundkorallen och hört ännu lite mer om hennes liv och utbildning lastade vi på henne på transporten, kramade vi hej då och rullade hemåt igen.

Ja jag har införskaffat mig en liten dam till ;)
Inte köpt utan bara på foder. Nu när Cereza varit borta ett tag märkte jag på Zydansie att hon inte mådde helt bra, hennes humör förändrades till det värre varje dag som gick och allt gick ut över Fresa. Så fort Cereza och Lord kom tillbaka för en visit blev hon som normal igen.

Detta fick mig att börja söka en sällskaps häst/ponny för en kortare tid tills det att Cereza kommer tillbaka på heltid.
Hittade en hel del som skulle kunna funka men ändå inte och så dök Åsas Maggie upp i en diskussion och det kändes helt rätt. Inte bara någon som skulle gå som sällskap utan även någon som kan bara med och arbeta och busa med både mig och Stella.

Så en dag bestämdes och vi åkte och hämta henne.

Hade ihopsläpp direkt, först att de gick på varsin sida av tråden för att se lite reaktioner och allt gick så bra så då släppte jag ihop dom. Var egentligen bara Zydansie som inte tyckte om sin gäst så mycket och stod på håll och viftade med ett bakben och pep hehe XP

 

Lämnade dom när allt lugnat ner sig helt för att senare åka ut igen med Stella då vi hade en löshoppning bokad i ridhuset och hade även sagt att jag skulle hjälpa en vän från ridskolan med sin häst också.

Så även om Maggie är helt ny och Fresa inte är helt återställd i bakkärran så fick hela flocken följa med. Lite för att binda ihop flocken ytterligare och även för att de behövde komma ut o röra på sig lite extra.

 

Hade byggt upp tre hinder med ett galoppsprång emellan på ena långsidan, la även in markbommar mellan hindren då både Zydan och ”B” ibland blir långa och tar hindren på fart och då kör studs även då det är avståd för ett galoppsprång. Andra långsidan hade jag ställt upp en trippelbarr och hade även ett litet räcke på ena kortsidan för att få dom att tänka till lite och inte bara sladda runt ;)

Vi började med ”B” och han skötte sig så himla bra, han har lite svårt att få med sig bakbenen ibland och speciellt i ena varvet och landar då gärna i korsgalopp efter hindren. Vi jobbade på ett tag extra i det varvet och även om det inte blev perfekt var det så himla mycket bättre än tidigare löshoppningar.
Märks att de kommit igång med träningen ordentligt och att han börjar muskla sig lite mer liksidigt och även att han börjar förstå sig på det här med löshoppning och tar i lite mer i varje språng än att ta allt med fart =)

Sedan blev det Zydans tur och för första gången sprudlade med energi om henne och hon sprang runt och ruskade på huvudet och gjorde små krumelur språng i galoppen. Massa bus, mycket kul att se då hon brukar var så himla allvarlig med all träning.

Hon fick hopa fram och tog det med en kraftfull galopp och verkligen flög över hindren. Vi höjde och hon som annars har haft det lite svårt med sin egna avståndsbedömning såg verkligen ut att tänka till och mäta avståndet framför sig.

Hon hade en taktfast och kraftfull galopp och fick väldigt fina språng. Är så himla nöjd över kvällens pass <3

Maggie och Fresa stod hela tiden i mitten och såg på med ro, nästan halvsovande hela kvällen ;)
Sen red vi hemåt och Zydans träning hade en väldigt positiv inverkan mot Maggie, väl i hagen stod de mule mot mule igen och verkade helt nöjda med situationen =)
Får se hur det är när jag kommer ut idag.

En liten uteritt är planerad med Stella, Mia och Elsie

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela