500kg häst i handen

Publicerad 2014-02-17 22:18:00 i , Maggie, Mango, Zydansie,

Som skrivet tidigare så var planen idag en liten uteritt med Stella, Mia och Elise.
 
Ville inte tvinga med Fresa på uteritt där hon blir tvungen att följa med i resten av gruppens tempo när hon inte är fräsch.
Bättre att hon fick vila i hagen och ta sina promenader i sin egna takt.
 
Jag satt på Zydan och Stella fick sitta på Maggie.
När vi red bort till Mia fick vi ett större sällskap på uteritten än planerat, istället för fyra hästar och tre hundar så blev vi sex hästar och fyra hundar.
 
Mycket mysigt och Maggie skötte sig fint även om hon hade lite väl mycket energi. Stella fick känna på både trav och galopp även då det var en skritt tur vi var på :-P 
Skönt att se henne så trygg och glad i större och helt nytt sällskap och även så pass nöjd med Stella på ryggen.
 
Super härlig uteritt i ett underbart väder med strålande sol, som balsam för själen
 
 
Efter uteritten skulle vi lämna av hästarna i hagen och Mia ringer mig och ber mig komma och sitta upp på Mango.
Hon har efter ritten planerat lite arbete på banan men Mango hade inte varit snäll och hängt fast i bettet och lyckats knäcka till hennes rygg :-/ 
 
Åkte över efter att vi släppt hästarna och satte mig upp på Mango som stod på banan och väntade.
Han försökte lite smått hänga i bettet men jag han för det mesta lossa det hela innan han fick någon större inverkan med sitt hängande. Efter vårat två timmars pass för ett tag sen och med ett par markpass i kapson emellan hade vi ett språk att ta till som fick honom rätt snabbt på rätt tankar.
 
Han började fokusera bra och jobba igenom kroppen i bägge varv i skritt, gick över i små intervaller i trav och en kort galopp i varje varv. Inte helt där i högre gångarter men helt okej.
 
Eftersom Mia nu hade så pass ont i ryggen och inte kunde sitta upp igen slängde jag upp Stella för att Mango skulle fortsätta på samma sätt även om det inte var jag som bad om det.
 
Nu låter det som om jag är den enda som kan rida Mango men så är det inte meningen att det ska låta. Mia rider Mango super bra och de är ett så himla snyggt team.
 
Men det som gör det lättare för mig att hinna före honom och sätta honom i ett arbete har med utbildning att göra. I och med att jag varit på samma NH kurser som Mango och hans ägare så vet jag vad han lärt sig där och kan då ta till sådana trick i den vanliga dressyren för att få honom dit jag vill.
 
Nu när jag hittat ett sätt att få honom till arbete ska det bara blandas in i Mias ridning lite till så hon har lite extra tricks att plocka fram vid behov utöver hennes otroliga kunskaps bank ;-) och som jag skrev kunde ju inte Mia ta över denna gång.
 
Men har ju även min Stella som går under "utbildning"  så var ett perfekt tillfälle för henne att prova på och testa en helt annan sorts häst än mina damer och använda sig av de "verktyg" hon fått med sig än så länge ;-) 
Inte helt lätt men hon hittade näst intill rätt och Mango fick inte hänga i tygeln utan fick ta och bära sig själv. 
 
Mycket bra avslutning, hoppas nu Mia snart är bättre i ryggen och kan börja rida och träna igen
Stort krya på dig till Mia <3 

Kommentarer

Postat av: Mia

Publicerad 2014-02-18 13:08:03

Tack för hjälpen. Känns aldrig bra att avsluta ett pass med att vara osams. Nu fick han en bra avslutning. Kommer att rida idag. Men satsar på en tur i skogen och lite hopp. Så hoppas vi att ryggen håller.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela