Underbart rolig hoppdag

Publicerad 2014-03-17 23:06:00 i Fresa, Maggie, Mango, Zydansie,

Började med att hämta hem hästarna, mamma följde med och red över Zydansie åt mig. Mia kom och slog följe då vi bestämt bara timmen innan att vi skulle träna ihop.

Mina tidigare planer var att studsa runt lite på stora utebanan med alla damerna utan någon större ansträngningsgrad på övningarna men i och med att Mia hängde med blev det fler och roligare hinder/kombinationer uppbyggt ;)

Dagen till ära blåste det något fruktansvärt och hästarna hade sina nerver utanpå skinnet hehe XP

Började med Mango och Zydan.
Zydan hade en ganska trög start och fick inte med sig bakbenen i varken traven eller galoppen även om hon för övrigt trippade runt i blåsten då allt som rörde sig i vinden var jätte läskigt.
Gav henne till och med långsidan att verkligen sträcka ut utan att hon ens längde på steget. Bad Mia rida upp med Mango bredvid så det blev lite ”tävling” av det hela för hästarna.

Hon taggade inte igång direkt men efter en stund kom glimten tillbaka i ögonen på henne och jag började känna igen hästen jag satt på igen. Med glimten i ögat och bra bakbensaktivitet började vi hoppa.
Vilka språng, så himla mjuka med bra höjd och kraft <3

Hoppade även en kombination med ett galoppsprång emellan, något hon alltid tyckt varit lite läskigt då det verkat trångt men inte idag. Idag tog hon sig igenom med fin spänst och jag var så stolt över min stora röda <3

Mia och Mango kämpade på bra och fick flera riktigt fina språng som både häst och ryttare såg nöjda ut över ;)

Mia red sedan hem med Mango och fick med sig Zydan på släp tillbaka till hagen medan jag gick och hämtade Fresa och Maggie som stod hemma på baksidan och väntade.

Nu hade jag min far till hjälp från backen, han höll den häst jag inte red och hjälpte till att höja och flytta runt hindren vid behov.

Började med Maggie.
Hon har helt bytt sin ”stela sida”. Förut bet hon fast i vänstertygeln hela tiden och vi har jobbat hårt med den fula ovanan, nu helt plötsligt efter min skidsemester har hon helt bytt sida och bet sig fast i höger.

Både glad och mindre glad. Mindre glad då det aldrig är kul att ha en häst som biter sig fast men glad åt att hon bytt, då vet jag att vårt arbete leder i rätt riktning och att hon börjar bli starkare i kroppen för att kunna jobba i det varv som förut var det jobbigare.

Vi tragglade lite med eftergiften i nacken och följsamheten i böjningen genom bål och hals innan vi började hoppa.

Hoppningen gick över förväntan, hon lyssnade fint och jobbade med tempot jag angivit och tog även avsprången när jag tydligt bad om de om hon själv inte lyckades lägga sig helt rätt.

Hoppade även kombination med tre hinder och ett galoppsprång mellan varje, mycket jobbigt men en himla bra styrketräning för damen.

Maggie fick sedan gå med pappa på backen och jag sadlade på Fresa och hoppade upp. Snacka taggad häst, energin sprutade ur öronen på henne.

Skritta fram var okej med vissa protester, trava fram fanns inte på kartan och hon gick direkt över till galopparbetet haha
Lät även henne ta några små hinder och hon kunde nog inte bli lyckligare. Något fruktansvärt fort gick det men över tog vi oss även då det nog såg riktigt knasig ut. Men stilen hinner vi fila på nu skulle hon ju bara få leka av sig lite XP

Stundtals krullade hon ihop nacken så mycket att jag knappt kunde se öronen längre, lite smått övertaggad.
Inga dumheter utan ett rent buspass, från Fresas sida i alla fall. Själv satt man ju där och försökte förgäves få ett någorlunda lugnt tempo haha XP

Ut och busa lite i skogen med damen så kanske nästa banpass är lite mer kontrollerat hehe

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela