Generalrepetition

Publicerad 2014-05-07 18:04:37 i Zydansie,

I söndags var sista anmälningsdagen för dressyrtävlingen jag nämt.

Denna tävling är en serie dressyr på en annan klubb jag är medlem i utöver den jag har som granne. Anmälde mig och Zydan även om vi kanske inte är helt redo.

Vi ska gå en LB:2 och känns som en bra början som första start för oss som ekipage, och vad jag vet Zydans första start på bortaplan. Detta är som sagt en serie och jag har chans att se hur pass vi kan förbättra vårat resultat från tävling till tävling innan hösten kommer då vi ska vara med i allsvenskan. Nervöst med till dess ska vi vara redo ;)

Igår red jag över till stora ridbanan igen för en lite av en generalrepetition inför torsdagen. Red fram och konstaterade att ”domarbilen” inte alls var så läskig idag, viket kändes skönt.

Zydan har nog aldrig ridits med sporrar förut men på allsvenskan måste man ha sporrar så tänkte att det är dags att prova, så provade här om dagen och även idag. Påbörjade programmet men avbröt innan andra galoppen då hon höll på att bocka av mig.

Zydan HATAR sporrar!!! XP

Inte för att jag har avsikt att använda dom men råkar väl komma emot när jag får lägga an hela benet/vaden när inte sättet räcker. Istället för att springa på eller bli ”rädd” reagerar hon genom att bli tvär och bromsande + bockar i var och vartannat steg i galoppen.
Räcker med att hon känt dom en enda gång så är allt bara jävligt enligt henne, och allt jag ber om gör hon tvärt om. Hon är väldigt tydlig med att säga hur mycket hon hatar dom.

Vi får rida in oss med sporrar undan för undan tills hon godkänner att de sitter där dom sitter och att hon inte behöver tänka mer på det. Vi behöver ju inte sporrar när vi tränar eller tävlar egentligen, men är det regler som säger att vi måste ha det så är det inte mycket att göra åt.

 

Satt i alla fall av och drog av mig sporrarna, satte mig upp och började om på programmet.
Mycket trevligare häst om man jämför med första ritten men ändå inte helt där.

Red även en tredje gång utan någon förändring =/ traven blev lite vinglig och galoppfattningarna var ingen rolig historia

Inget bra genrep, men är väl lite så genrep brukar bli.
Vi får skärpa till oss inför torsdag och hitta tillbaka och ta oss runt så vi sedan kan träna vidare ;)

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela